Vanlige spørsmål og svar

Her vil vi legge ut vanlige spørsmål og svar som vi får tilsendt av beboerne. Les gjerne gjennom her før du spør oss, noen har kanskje lurt på det samme. Spørsmål kan sendes til lynghaug.borettslag@gmail.com. En egen epost dedikert kun til rehabiliteringen.

  • Hvordan vil blokkene se ut etter rehabiliteringen?

Tegninger finner du her. Det vil ikke komme tegninger av samtlige bygg, da vi har mange like blokker, men det vil være tegninger av alle typer blokker og alle farger, slik at man selv kan visualisere.

  • Når skal min blokk rehabiliteres?

Se informasjon her om når det er estimert oppstart av de forskjellige blokkene. Noe slingringsmånn må påregnes. Det kan også forventes at det vil foregå noe forberedende arbeid på blokken din når det nærmer seg, men det vil bli gitt god varsel før balkongene skal rives. Når vi går inn i fasen som skal rehabilitere din blokk vil du også få all nødvendig informasjon i egne infoskriv i posten. Det er viktig å lese disse da det vil bli oppgitt viktige tidsfrister.

  • Hvor skal brakkeriggene stå i de forskjellige fasene?

Brakkene vil stå foran superblokken i hele rehabiliteringsperioden.

  • Hva gjør jeg med varmepumpen min?

Hvis du har varmepumpe er du selv ansvarlig for at denne blir forsvarlig demontert under rehabiliteringen og remontert etterpå dersom du ønsker å beholde den. Montører av varmepumper opplyser at det ikke skal være noe problem for en varmepumpe å fungere optimalt på en inglasset balkong. man må selv ta vurderingen om man ønsker å bruke balkongplass til dette. Det vil ikke være mulig å montere viften på utsiden. Se mer informasjon her.

  • Hvem skal betale for fjerning av utelamper og stikkontakter på altanen?

Altanene kommer fra borettslaget som en tom trekasse, alt som er installert på denne i etterkant, av varmepumper, lamper og stikkontakter er installert av beboer, om det er deg eller den du kjøpte leiligheten av. Du er derfor selv ansvarlig for kosten av å få dette forsvarlig demontert før riving. 

  • Kan jeg legge varmekabler på altangulvet?

Snakk med elektriker dersom du ønsker dette. Balkongen kommer med betonggulv. Dere får to valgmuligheter av ekstra dekke dersom dere ønsker, men står fritt til å velge andre løsninger såfremt dette gjøres forsvarlig og ikke hindrer noen av balkongens dreneringsfunksjoner. Husk at varmekablene må være godkjente for utendørs bruk, da selv en innglasset altan regnes som et uteområde. Det kan dog informeres om at Balkongleverandører ikke anbefaler bruk av varmekabler, da det galde metallet og betongen vil trekke til seg så mye av varmen at du vil få veldig liten effekt. De anbefaler derfor terrassevarmer som en mer effektiv og økonomisk løsning. 

  • Kan jeg grille på den innglassede altanen?

Ja, det kan du. Som i dag vil bruk av gass eller elektrisk grill være tillatt. Vi vil selvølgelig anbefale å ha et vindu oppe.

  • Vil jeg få større altan?

Hvis du bor i en av firkantblokkene (17, 39, 41, 51, 55 eller 65) er svaret nei. Hvis du bor i en av de andre blokkene er svaret ja, du vil få ca like stor altan som de små blokkene har i dag.

  • Hvorfor skal det saneres, er ikke all asbest fjernet tidligere?

Det er ikke kun asbest som faller inn under sanering, men alt avfall som defineres som miljø eller helseskadelig. Det er asbest i gamle fasadeplater på plan 1, det er impregnert treverk i vinduer og altan, avløpsrør på kjøkkenet er miljøavfall, samt at gammel isolasjon på rør som er helseskadelig. Betongen er også antatt å inneholde en del helseskadelig stoffer. Dette må derfor håndteres ihht spesifikke krav, og beboerne må beskyttes mot innvirkning av disse stoffene.

Grunnet mye bekymring rundt asbestsaneringen vil vi lage en egen infoside som blir linket her.

  • Hvis vi sanerer fasade, hvorfor sanerer vi ikke asbesten i ventilasjonskanalen?

Det er riktig at det er etnernitt i ventilasjonskanalen på badet, som inneholder asbest. Ekspertene har vurdert at det ikke er mulig å sanere dette uten betydelig kost, og betydelig innvirkning på beboerne (utflytting) for å kunne sanere dette på korrekt vis. Denne kanalen vil derfor bli forseglet inn til hver leilighet. Dette er ihht regelverket godt nok til å si at det ikke finnes asbest i tilknytning til leilighetene.

  • Hvorfor kan ikke Markhus bruke husnummer når de gir oss informasjon

Vi forstår at det kan være forvirrende når dere får informasjon som inneholde byggbetegnelser, siden dette ikke er noe som daglig er i bruk. Nå er det slik at alt av tegningsunderlag og dokumentasjon på byggene våre inneholder byggbetegnelser, og ikke husnummer. Det er derfor dette benyttes av firmaene som jobber ifm rehabiliteringen. Da disse firmaene er mange vil det være en veldig stor jobb for Markhus å skulle følge opp at alle underleverandører benytter husnummer, når dette ikke står i deres papirer. Vi har derfor valgt å gjøre det slik at vi henger opp en lapp i hver oppgang som forteller hvilken byggbetegnelse din blokk har. All informasjon som kommer fra Markhus vil også bli gjengitt på våre hjemmesider, med husnummer. 

  • Hvordan er rengjøring etter at de har vært inne hos meg?

Now støv må du nok regne med å måtte ta selv, da leiligheten ikke blir rundvasket, men Markhus vil støvsuge og moppe over alle flater der de har jobbet.